Nyheter


Reis deg for en bedre helse

Del
AktiMed 11.09.2018 Nyheter
Mange av oss er ikke klar over hvor mye av dagen vi tilbringer stillesittende, og generelt tror vi at vi sitter mindre enn vi faktisk gjør.

Målinger som er utført av voksne nordmenn viser at vi bruker drøyt 60 % av våken tid i ro eller stillesittende!

For mye stillesitting har negative helsekonsekvenser. Bildet under gir en oversikt over hva som skjer i kroppen din når du sitter for mye:

 

 

 

Heldigvis er det mye du kan gjøre for å sitte mindre! For de fleste er det mange muligheter til å være litt mer aktiv i løpet av dagen. Her er noen enkle tips for hvordan du kan gjøre det:

  • Benytt muligheter til å gjøre enkle «bøy og tøy» øvelser ved skrivebordet eller andre steder du jobber stillesittende.
  • Gå litt og prøv noen «tå-hev» øvelser når du tar korte pauser fra arbeidet»
  • Bruk hev- og senk funksjonen på skrivebordet aktivt hvis du har denne muligheten. Ta korte ståpauser underveis i møter.
  • Stå opp og beveg deg litt hvis mulig når du prater i telefonen
  • Venter du ved kopimaskinen? Benytt anledningen til å utføre noen strekkøvelser.

 

 Kilder: Helsedirektoratet


 


Ønsker du å vite mer om AktiMed Norge?


Ta kontakt på telefon: 974 09910
Eller epost: post@aktimed.no

Kontaktskjema